Wij komen geheel vrijblijvend langs om na te gaan of uw boekhouding en/of loonadministratie efficiŽnter en/of goedkoper kan. Ook in de avonduren.
5 administratieve aandachtspunten voor startende ondernemers
NOVEMBER 2019

Misschien droom je er al jaren van om je eigen bedrijf te starten. Maar het blijkt toch een hele stap. Waar moet je als starter op letten en wat komt er allemaal bij kijken? Welke rechtsvorm moet je kiezen en welke administratieve verplichtingen heb je?

1. Welke ondernemingsvorm als starter?
De meeste starters beginnen als eenmanszaak of vennootschap onder firma (V.O.F.). Afhankelijk van je situatie kan een BV ook voordelig zijn. Een eenmanszaak is - het woord zegt het eigenlijk al - een bedrijf van ťťn persoon. Wil je met meerdere personen een bedrijf opstarten, dan kan dat in de vorm van een VOF, een BV of een maatschap. De BV is aantrekkelijk om aansprakelijkheid te beperken en is in bepaalde gevallen ook fiscaal aantrekkelijk.

2. Op welke fiscale faciliteiten heb je recht?
Als startende ondernemer in een eenmanszaak of vennootschap onder firma heb je recht op een aantal fiscale faciliteiten. Dit zijn de startersaftrek (maximaal drie jaar), de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling. Hiervoor moet je voldoen aan het urencriterium.

Een startende ondernemer mag willekeurig afschrijven over de investeringen in startersjaren. Dat betekent dat je tot op bepaalde hoogte zelf kan bepalen hoeveel en in welk jaar je afschrijft. Bespreek dit eens met je adviseur, het kan veel belasting besparen als je er slim mee omgaat.

3. Hoe zet ik een administratie op?
Je bespaart veel tijd als je de administratie vanaf de start meteen goed inricht. Dit levert ook actueel inzicht in je financiŽle situatie op. Maak een goede afweging of je de boekhouding zelf gaat bijhouden of (alles) gaat uitbesteden. Op de website van de Belastingdienst is te vinden wat je verplicht moet bijhouden. Let op: als je een factuur maakt moet deze aan een aantal verplichtingen voldoen. Heb je te maken met contant geld? Zorg dan voor een adequate kasadministratie.

4. Aan welke juridische zaken moet ik denken?
Misschien een ver-van-je-bed-show, maar ook juridische zaken verdienen de aandacht. Waar moet je op letten bij het aangaan van een huurcontract? Heb je algemene voorwaarden nodig? Door het starten van een eigen bedrijf verandert ook je privťsituatie. Goede huwelijkse voorwaarden of een testament zijn daarbij belangrijk. Een juridisch adviseur van Administratiekantoor van der Horst kan je hierbij helpen.

5. En als er onderweg nu iets gebeurt?
Als ondernemer is je inkomen onzeker. Maak daarom een goede financiŽle planning. Hoeveel financiŽle buffer heb je nodig om tegenslagen op te vangen? Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering nodig in geval van ziekte? En op welke leeftijd wil je pensioen ontvangen? Een persoonlijk financieel overzicht kan je het benodigde inzicht opleveren.

Bron: Alfa accountants en adviseurs | Erik Wijnne






Andere berichten omtrent starters in de maand NOVEMBER 2019:








Heeft u vragen of wilt u informatie aanvragen? Bel ons op: 06-53526210 of mail ons op: info@vanderhorst-admin.nl.
Laatste nieuws


Wat houdt de nieuwe KOR in?
JULI 2019

Na lang wachten is het eindelijk zo ver: een gemoderniseerde kleine ondernemersregeling (Kor) ...
Lees de nieuwsberichten



Verandering regels kleine ondernemers
JUNI 2019

Heeft uw bedrijf een energieverbruik van meer dan 50.000 kilowattuur elektriciteit of 25.000 kubieke meter aardgas? ...
Lees de nieuwsberichten



Aanmelden KOR!
APRIL 2019

Je kunt je vanaf 1 juni 2019 bij de Belastingdienst aanmelden voor de nieuwe KOR ...
Lees de nieuwsberichten